Ce mașini cumpără românii la mâna a doua, ce vinzi mai ușor. Cât durează să-ți vinzi autoturismul vechi

de: Alexandru Puiu
15 11. 2023

Când vine vorba de mașini la mâna a doua, românii au fost și vor rămâne fani, chiar dacă obiceiurile de achiziție s-au schimbat în ultimii ani și tot mai mulți fac eforturi financiare semnificative pentru a-și luat un autoturism nou.

La momentul de față, pe site-urile de autoturisme la mâna a doua din România, ritmul de apariție al anunțurilor este de câteva mii în plus pe zi, iar modelele sunt dintre cele mai variate, de la hatchback-uri de dimensiuni mici și până la SUV-uri de lux. În mod previzibil, perioada în care acestea ajung să stea pe site-uri fluctuează masiv de la un model la altul, dar chiar și raritățile își găsesc după un timp proprietar. Pentru a sintetiza realitatea din piața de second hand din România, CarVertical a realizat o analiză a cărei concluzii le poți vedea în graficul de mai jos.

Citește și: Tranziția la mașini electrice, mai dificilă decât pare. Ce urmează pentru fanii autoturismelor “verzi”

Ce mașini cumpără românii second hand, care sunt criteriile

Românii preferă mașinile din clasa economică, acestea se vând cel mai rapid. Trebuie să aibă un consum mic și, de cele mai multe ori, dimensiuni mai reduse. Pentru modelele de top, semnificativ mai scumpe, nu de puține ori, timpul mediu de vânzare depășește două luni, după cum se poate vedea în graficul de mai sus.

Citește și: Mașinile second hand din România au probleme: Cele mai frecvente țepe de pe piață

Foarte interesantă este schimbarea de comportament a românilor în materie de achiziții auto SH. Mașinile germane au fost înlocuite cu autoturisme japoneze. Așa am ajuns să vedem în top 5 creații de la Honda, Suzuki sau Mitsubishi. Dacă ai de exemplu un Suzuki Grand Vitara la vânzare, în mai puțin de o lună ai mari șanse să-i găsești proprietar. Vitara este succedată de Honda Accord, Honda Civic, Suzuki Swift și Mitsubishi ASX. Indiferent care este opinia ta pe acest subiect, realitatea din piață este cât se poate de clară. Percepția generală este că vorbim de modele fiabile, nu doar accesibile.

„Cererea de mașini rulate de bună calitate este încă foarte mare pe piața din România, iar oferta nu este pe măsură. În teorie, acest lucru ar trebui să scadă numărul de tranzacții și să afecteze timpul de vânzare a mașinilor în general. De asemenea, arată că oamenii preferă să aleagă vehicule mai fiabile și explică de ce modelele menționate mai sus se vând mai repede decât altele”, spune Matas Buzelis, expert auto din cadrul carVertical.

Ce mașini se vând cel mai greu

Cel mai dificil de vândut în România este Porsche Taycan, cu o medie de 66,9 zile pe piață. Jeep Renegade (52,5 zile), Kia Niro (51,8 zile) și Alfa Romeo Stelvio (51,1 zile) sunt, de asemenea, mașini care necesită mai mult timp pentru a le vinde. La mică distanță în spatele lor un alt Porsche și-a asigurat locul 5 – Porshe 911, vândut în medie în 48,3 zile.

Dacă te gândești să vinzi un Volkswagen Golf, deși este un autoturism popular, acesta se vinde în medie în 31 de zile. Motivul are legătură cu oferta foarte mare, sunt multe exemplare pe piață. Tot vreo patru săptămâni durează și la Dacia Logan – 28,7 zile din același motiv. Pentru o Dacia Lodgy îți trebuie 34,8 izle.

„Piața de mașini second hand din România suferă în continuare de consecințele cauzate de războiul în curs de desfășurare al Rusiei în Ucraina. Pe măsură ce lanțul de livrare a mașinilor noi este întrerupt, acest lucru afectează și piața de mașini second hand. Nu este clar când se va îmbunătăți situația, ceea ce duce la o căutare mai lungă și mai complicată pentru mașinile second hand”, a concluzionat Buzelis.